وکیل مهریه در مشهد

وکیل مهریه در مشهد
فهرست مقالات

وکیل مهریه در مشهد

 

مهریه

یکی از حقوق مالی زوجه که به مجرد عقد مالک آن می شود مهریه است که این امر در ماده ی 1082 قانون مدنی به آن اشاره شده است. ” به محرد عقد زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی در آن داشته باشد”

مهریه معمولا در دو شکل عندالمطالبه و عند الاستطاعه در عقد نامه مشخص می گردد اما تفاوت این دو نوع در چیست؟

در پاسخ باید گفت اگر مهریه عندالمطالبه باشد زوجه هرگاه تقاضای مهریه خود را بنماید زوج مکلف به پرداخت آن است اما مهریه عندالاستطاعه زن باید استطاعت مالی شوهر را برای پرداخت مهریه اثبات نماید و این امر به معنای عدم برخورداری زن از مهریه می باشد. بنابراین مهریه از هر نوعی که باشد زن استحقتق مطالبه تمام مهریه را از شوهر دارد.

مهریه حال باشد یعنی چه

مهریه که از مهم ترین حقوق مالی زنان، در عقد نکاح دائم یا موقت است، از جهت شیوه پرداخت، به دو قسم، مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه، تقسیم می شود. مقصود از مهریه حال، مهریه عندالمطالبه است، یعنی، به محض مطالبه زن، مسئول پرداخت مهریه، باید، نسبت به پرداخت آن به زن، اقدام کند و پرداخت آن، منوط بر توان و استطاعت مالی مسئول پرداخت، نیست.

سئوال: آیا مواردی وجود دارد که به زن مهریه تعلق نگیرد؟

علیرغم اینکه مهریه حق زوجه می باشد اما در مواردی که قانون مشخص کرده است. این حق زن به وی تعلق نمی گیرد. مواردی که در قانون مشخص شده استر شامل:

  1. طبق ماده ی 1089 قانون مدنی هرگاه عقد ازدواج بین زوجین به دلایلی باطل بوده باشد و بین آنها نزدیکی واقع نشده باشد زن حق مهر ندارد.
  2. طبق ماده ی 1011 قانون مدنی هرگاه به دلیلی نکاح بین زوجین به دلیلی فسخ گردد و بین آن ها نزدیکی واقع نشده باشد زن مستحق مهر نخواهد بود. اما در صورتی که عت فسخ عدم توانایی مرد در زناشویی باشد زن مستحق نصف مهریه خواهد بود.

نکته مهم در مهریه آن است که طبق ماده ی 1085 قانون مدنی زوجه می تواند تا زمانی که مهریه خود را دریافت نکرده باشد از انجام وظایف همسری خود امتناع کند که به این حق اصطلاحا ” حق حبس” می گویند. اما اگر زوجه قبلا از همسر خود تمکین کرده باشد حق حبس او زائل می گردد.

لازم به ذکر است در صورتی مهریه عندالاستطاعه باشد حق حبس برای زوجه وجود ندارد زیرا در قانون تنها به مهریه ی عندامطالبه اشاره شده است و نکته ی دیگر آن که در صورتی که مهریه ی زوجه تقسیط گردد حق حبس زوج تا پایان پرداخت کل مهریه وجود دارد.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص موضوع و یا پیگیری پرونده با این شماره تماس بگیرید

09156024004

4004 602 0915